28 września 2023

Ustawa Kamilka

2. Ustawa Kamilka. Polityka ochrony osób małoletnich i bezradnych 19-20.06.2024
 

„USTAWA KAMILKA” POLITYKA OCHRONY OSÓB MAŁOLETNICH I BEZRADNYCH KS. MATEUSZ NOWAK Bydgoszcz / Górka Klasztorna 19-20 czerwca 2024 r. USTAWA z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw „Niniejszą ustawą zmienia się ustawy: ustawę z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego, ustawę z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks postępowania karnego, ustawę z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny wykonawczy, ustawę z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych, ustawę z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej oraz ustawę z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym”. - podpisana przez Prezydenta 4 sierpnia 2023 r. -weszła w życie 15 lutego 2024 r. i Idea profilaktyczny, nastawiona ustawy a jest ma nie na charakter restrykcyjny budowanie bezpiecznych dla dzieci przestrzeni oraz przewidywanie i eliminowanie potencjalnych zagrożeń płynących od poszczególnych osób, środowisk lub źle działających struktur. Dlaczego prewencja? Raport Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę z 2023 roku: diagnoza przemocy wobec dzieci w Polsce wskazuje, że 79% dzieci i nastolatków przynajmniej raz w życiu doświadczyło przemocy, w tym:  66% przemocy ze strony rówieśników;  32% przemocy ze strony osób dorosłych;  26% wykorzystania seksualnego bez kontaktu fizycznego;  8% wykorzystania seksualnego z kontaktem fizycznym;  23% zaniedbania emocjonalnego;  20% parentyfikacji (odwrócenie ról w rodzinie - dziecko w roli opiekuna troszczy się o dorosłych);  14% było świadkiem przemocy w domu;  8% zaniedbania fizyczne. Rezultatem „Ustawy Kamilka” są działania, które w sposób usystematyzowany i merytoryczny troszczą się o dobro i bezpieczeństwo dzieci. Ustawa dotyczy m.in.: •właściwego doboru pracowników do opieki nad dziećmi oraz ich weryfikacji i edukacji; •przygotowania systemu reagowania; •jasnych kodeksów zachowań; •struktury pomocowej; •pracy sądów z dzieckiem skrzywdzonym; •powołanie Zespołu do analizy zdarzeń prowadzących do śmierci lub poważnej krzywdy dzieci. • Kodeks rodzinny i opiekuńczy - reprezentant dziecka, ustanowiony przez sąd opiekuńczy, przed sądem lub innym organem państwowym; o reprezentancie także w Kodeksie postępowania karnego; kurator dla dziecka niepełnosprawnego; • Kodeks Postępowania Cywilnego - wysłuchanie dziecka tylko raz w toku postępowania, chyba że dobro dziecka wymaga powtórnej czynności, na posiedzeniu niejawnym w odpowiednich pomieszczeniach w obecności sędziego i psychologa; wysłuchanie osoby niepełnosprawnej; • Kodeks karny wykonawczy – sąd z urzędu niezwłocznie przesyła dyrektorowi aresztu śledczego lub zakładu karnego dane obejmujące imię, nazwisko i adres pokrzywdzonego; • Prawo o ustroju sądów powszechnych - Sędzia w sprawach z zakresu prawa rodzinnego i opiekuńczego oraz dotyczących demoralizacji i czynów karalnych nieletnich powinien uczestniczyć, co cztery lata, w szkoleniu i doskonaleniu zawodowym; • Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy domowej - pracownik socjalny w uzgodnieniu z funkcjonariuszem Policji, a także lekarzem, ratownikiem medycznym lub pielęgniarką dokonuje oceny ryzyka zagrożenia dla życia lub zdrowia dziecka w kwestionariuszu szacowania ryzyka zagrożenia dla życia lub zdrowia dziecka. • Rada Ministrów przyjmuje Krajowy Plan Przeciwdziałania Przemocy na Szkodę Małoletnich oraz pierwszy Krajowy Plan Przeciwdziałania Przestępstwom Przeciwko Wolności Seksualnej i Obyczajności na Szkodę Małoletnich do dnia 31 grudnia 2026 r. • Tworzy się: 1) Zespół do spraw analizy zdarzeń, na skutek których małoletni poniósł śmierć lub doznał ciężkiego uszczerbku na zdrowiu; 2) Zespół do Spraw Ochrony Małoletnich. Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, która weszła w życie 1 października 2017 r. Rozdział 3 • Obowiązek pracodawców i innych organizatorów w zakresie działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem małoletnich lub z opieką nad nimi. (od 1 października 2017 r. do 14 lutego 2024 r. włącznie) •Obowiązki pracodawców i innych organizatorów w zakresie działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi oraz osób zatrudnianych i dopuszczanych do takiej działalności . Ustawa o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich określa szczególne środki ochrony przeciwdziałające zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i szczególne środki ochrony małoletnich Art. 3.1 Szczególnymi środkami ochrony przeciwdziałającymi zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym są: 1) Rejestr Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym – od 1 października 2017 r.; 2) obowiązki pracodawców i innych organizatorów w zakresie działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi oraz pracowników i innych osób dopuszczanych do takiej działalności; 3) określenie miejsc szczególnego zagrożenia przestępczością na tle seksualnym. https://rps.ms.gov.pl/pl-PL/Public#/ USTAWA z dnia 30 sierpnia 2019 r. o Państwowej Komisji do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 Ustawa o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym od 1 października 2017 r. do 14 lutego 2024 r. włącznie Art. 21. 1. Przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem małoletnich lub z opieką nad nimi pracodawcy lub inni organizatorzy w zakresie takiej działalności są obowiązani do uzyskania informacji, czy dane tej osoby są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym. Ustawa o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich od 15 lutego 2024 r. Art. 21. 1. Przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich , lub z opieką nad nimi na pracodawcy lub innym organizatorze takiej działalności oraz na osobie, z którą ma być nawiązany stosunek pracy lub która ma być dopuszczona do takiej działalności, ciążą obowiązki określone w ust. 2-8 . Co oznacza określenie „dopuszczenie do innej działalności”? Ministerstwo: Przez pojęcie „innej działalności” związanej z wychowaniem, edukacją, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi rozumie się każdą sformalizowaną i niesformalizowaną działalność w zakres której będzie wchodził choćby jeden z wyżej wymienionych typów aktywności / kontaktu / zaangażowania / czynności z małoletnimi np. wolontariusz, prowadzący warsztaty, animator świadczący usługę malowania twarzy dzieciom na podstawie umowy o dzieło / zlecenie na miejskim festynie. Ustawa o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich od 15 lutego 2024 r. Art. 21. 2. Pracodawca lub inny organizator uzyskuje informacje, czy dane osoby, o której mowa w ust. 1, są zamieszczone ograniczonym w Rejestrze z dostępem których lub w Rejestrze osób Państwowa Komisja przeciwdziałania wykorzystaniu , w stosunku do do spraw seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze . Ustawa o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich od 15 lutego 2024 r. Art. 21. 3. Osoba , o której mowa w ust. 1, przedkłada pracodawcy lub innemu organizatorowi Krajowego Rejestru Karnego informację z w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego. https://ekrk.ms.gov.pl/ep-web Ustawa o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich od 15 lutego 2024 r. 11. Obowiązek prawny wynikający z art. 21 ust. 3 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 i 1606). 12. x kartoteka karna x kartoteka nieletnich 13. Przestępstwa określone w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600). Ustawa o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich od 15 lutego 2024 r. Art. 21. 4 Osoba, o której mowa w ust. 1, posiadająca obywatelstwo innego państwa niż Rzeczpospolita Polska, ponadto przedkłada pracodawcy lub innemu organizatorowi informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi. Ustawa o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich od 15 lutego 2024 r. •Art. 21. 5 Osoba, o której mowa w ust. 1, składa pracodawcy lub innemu organizatorowi oświadczenie o państwie lub państwach, w których zamieszkiwała w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczpospolita Polska i państwo obywatelstwa , oraz jednocześnie przedkłada pracodawcy lub innemu organizatorowi informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi . „zamieszkiwała w ciągu ostatnich 20 lat” ? •Jak długo? wymiana studencka na okres trzech miesięcy, praca letnia •Jeżeli wyjazd był związany z działalnością należącą do zakresu ustawy, to nawet krótki wyjazd spowoduje obowiązek przedłożenia zaświadczenia •Zamieszkiwanie – według kodeksu cywilnego (przebywanie w danej miejscowości z zamiarem stałego pobytu) lub np. prawa prywatnego międzynarodowego (pobyt zwyczajny - przebywanie w danym państwie, które jest centrum spraw życiowych, lub pobyt prosty - czasowe, przemijające przebywanie w danym państwie). Ustawa o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich od 15 lutego 2024 r. Art. 21. 6 Jeżeli prawo państwa, o którym mowa w ust. 4 lub 5, nie przewiduje wydawania informacji do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, przedkłada się informację z rejestru karnego tego państwa. Ustawa o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich od 15 lutego 2024 r. Art. 21. 7 W przypadku gdy prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja, o której mowa w ust. 4–6, nie przewiduje jej sporządzenia lub w danym państwie nie prowadzi się rejestru karnego, osoba, o której mowa w ust. 1, składa pracodawcy lub innemu organizatorowi oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie była prawomocnie skazana w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niej innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściła się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi. Ustawa o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich od 15 lutego 2024 r. Art. 21. 8 Oświadczenia, o których mowa w ust. 5 i 7, składane są pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia ”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Ustawa o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich od 15 lutego 2024 r. Art. 21. 9 Informacje, o których mowa w ust. 2, pracodawca lub inny organizator utrwala w formie wydruku i załącza do akt osobowych pracownika albo dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi. Informacje oraz oświadczenia, o których mowa w ust. 3–7, pracodawca lub inny organizator załącza do akt osobowych pracownika albo dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do takiej działalności . Ustawa o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich od 15 lutego 2024 r. Art. 21. 10 Wykonanie obowiązków, o których mowa w ust. 1-8, nie jest wymagane przed dopuszczeniem do działalności (…) członka rodziny małoletniego, lub osoby znanej osobiście rodzicowi małoletniego albo przedstawicielowi ustawowemu małoletniego, gdy jest ona wykonywana w stosunku do małoletniego dziecka, którego rodzic albo przedstawiciel działalności. ustawowy są dopuszczającymi do Art. 21. 10 Przez członka rodziny, o którym mowa w ust. 10, należy rozumieć osobę spokrewnioną albo osobę niespokrewnioną, pozostającą w faktycznym związku oraz wspólnie zamieszkującą i gospodarującą. Ustawa o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich od 15 lutego 2024 r. Art. 23: a) ust. 2 otrzymuje brzmienie: „Kto dopuszcza do pracy lub do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi, osobę bez uzyskania informacji , o których mowa w art. 21 ust. 2, podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny nie niższej niż 1000 zł. ”, Ustawa o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich od 15 lutego 2024 r. Art. 23: b) dodaje się ust. 3 w brzmieniu: „3. Kto przed nawiązaniem stosunku pracy lub dopuszczeniem do działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi, nie wypełnia obowiązku przedłożenia informacji lub oświadczenia , o których mowa w art. 21 ust. 3–7, podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny nie niższej niż 1000 zł ” Ustawa o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich od 15 lutego 2024 r. Art. 23a Kto dopuszcza do pracy lub do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi, osobę wiedząc, że dane tej osoby są zamieszczone w Rejestrze, albo wiedząc, że została prawomocnie skazana za przestępstwo określone w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, przestępstwo określone w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego lub w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii, podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny nie niższej niż 1000 zł . Ustawa o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich od 15 lutego 2024 r. Art. 23c. Kto dopuszcza do pracy lub do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, leczeniem małoletnich lub z opieką nad nimi osobę wiedząc, że osoba ta ma obowiązek stosowania się do orzeczonego przez sąd zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk , wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, leczeniem małoletnich lub z opieką nad nimi, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5 .” Ustawa o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich od 15 lutego 2024 r. Art. 24a. 1. W razie skazania za przestępstwo, o którym mowa w art. 23c, sąd orzeka środek karny w postaci świadczenia pieniężnego Pomocy Pokrzywdzonym na rzecz Funduszu oraz Pomocy Postpenitencjarnej. Wysokość tego świadczenia nie może przekroczyć 30 000 zł . Ustawa o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich od 15 lutego 2024 r. Art. 24a. 2. W razie ukarania za wykroczenie, o którym mowa w art. 23 ust. 2, art. 23a i art. 23b ust. 2, sąd orzeka środek karny pieniężnego na rzecz w postaci świadczenia Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej. Wysokość tego świadczenia nie może przekroczyć 10 000 zł .” Kogo sprawdzać? CENTRUM OCHRONY DZIECKA: Nie jest jasne czy powinni być sprawdzani wszyscy zatrudnieni w placówkach, gdzie przebywają dzieci i młodzież, czy jedynie osoby pełniące funkcje wychowawcze. W naszych zespołach postulowane było rozwiązanie, aby dotyczyło to wszystkich pracujących w placówkach, w których są dzieci i młodzież. Potrzebna będzie urzędowa wykładnia tego artykułu. Są też inne szczegóły w ustawie, które będą wymagały interpretacji ze strony ministerstwa. Od prawników otrzymaliśmy informację, że jeśli ministerstwo będzie uważało, że obowiązek sprawdzenia w rejestrach dotyczy tylko osób zatrudnionych w funkcjach wychowawczych, to przepisy ochrony danych nie pozwalają nam na to, aby od innych pracowników wymagać tych dokumentów, natomiast można ich o to prosić. Lista osób mających kontakt z dziećmi: 1. kapłani, osoby prowadzące spotkania grup parafialnych, animatorzy, liderzy itd.; 2. osoby mające częsty kontakt z dziećmi, np. w zakrystii, ale nie prowadzące grup (kościelny, organista, NSKŚnA, inni); 3. osoby mające sporadyczny kontakt z dziećmi (pan „złota rączka”, gospodyni, członkowie chóru parafialnego, inni). Jeśli nawet nie sprawdzamy wszystkich, to od wszystkich oświadczenia, że znają standardy parafialne i zobowiązują się do ich przestrzegania . KLAUZULA INFORMACYJNA DO DOKUMENTÓW PARAFIALNYCH • OSOBNY PLIK W FORMACIE WORD • TYLKO DLA TYCH, OD KTÓRYCH ZBIERA SIĘ DANE OSOBOWE KONIECZNE DO SPRAWDZENIA, CZY DANA OSOBA NIE WYSTĘPUJE W REJESTRZE Z DOSTĘPEM OGRANICZONYM. • PO PODPISANIU KLAUZULA ZOSTAJE U KS. PROBOSZCZA. Zapoznałam / zapoznałem się z tymi informacjami i rozumiem je. _____________________________________ miejsce i data, podpis Kto musi być sprawdzonym? wszyscy pracujący - nowo zatrudniani i dotychczasowi (choć tu odpowiedź Ministerstwa). Jakakolwiek styczność z dziećmi (kierowca autobusu, sprzątaczka, rodzic biorąc udział w wycieczce szkolnej jako opiekun?, placówka medyczna zajmująca się dziećmi – tu lekarze tylko KRK) Ustawa o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich określa szczególne środki ochrony przeciwdziałające zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i szczególne środki ochrony małoletnich: Art.. 3.2. Szczególnymi środkami ochrony małoletnich, o których mowa w art. 1, są: 1) ocena prawdopodobieństwa ponownego popełnienia przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności na szkodę małoletniego; 2) standardy ochrony małoletnich (od 15 sierpnia 2024 r.); 3) analiza zdarzeń, w wyniku których małoletni na skutek działania rodzica albo opiekuna prawnego lub faktycznego poniósł śmierć lub doznał ciężkiego uszczerbku na zdrowiu; 4) Krajowy Plan Przeciwdziałania Przemocy na Szkodę Małoletnich oraz Krajowy Plan Przeciwdziałania Przestępstwom Przeciwko Wolności Seksualnej i Obyczajności na Szkodę Małoletnich; 5) kontrola wykonywania obowiązków, o których mowa w art. 21 oraz art. 22b. Ustawa o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich Rozdział 4b Standardy ochrony małoletnich Art. 22b. Obowiązek wprowadzenia standardów ochrony małoletnich, zwanych dalej „standardami”, ma każdy: 1) organ zarządzający jednostką systemu oświaty, o której mowa w art. 2 pkt 1–8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900), oraz inną placówką resocjalizacyjną, religijną oświatową, opiekuńczą, wychowawczą, , artystyczną, medyczną, rekreacyjną, sportową lub związaną z rozwijaniem zainteresowań, do której uczęszczają albo w której przebywają lub mogą przebywać małoletni; Ustawa o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich Rozdział 4b Standardy ochrony małoletnich Art. 22b. Obowiązek wprowadzenia standardów ochrony małoletnich, zwanych dalej „standardami”, ma każdy: 2) organizator działalności wychowawczej, oświatowej, opiekuńczej, resocjalizacyjnej, , artystycznej, medycznej, rekreacyjnej, sportowej lub związanej z rozwijaniem zainteresowań przez małoletnich. religijnej Ustawa o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich Rozdział 4b Standardy ochrony małoletnich Art. 22c. 3. Obowiązek wprowadzenia standardów mają także podmioty świadczące usługi hotelarskie oraz turystyczne , a także prowadzące inne miejsca zakwaterowania zbiorowego , w zakresie niezbędnym do zapewnienia ochrony małoletnich. (…) Czym są standardy ochrony małoletnich? https://standardy.fdds.pl/ To zbiór zasad , które stawiają ochronę dziecka w centrum działań i wartości organizacji i tym samym pomagają tworzyć bezpieczne, wolne od przemocy i przyjazne środowisko we wszystkich podmiotach działających na rzecz dzieci. Zgodnie z Ustawą organy zarządzające takimi placówkami, jak i organizatorzy tego rodzaju działalności mają obowiązek wdrożyć standardy dostosowane do charakteru i rodzaju podmiotu lub prowadzonej działalności w pół roku od wejścia ustawy w życie (15 lutego 2024 r.), czyli od dnia 15 sierpnia 2024 r. Dlaczego standardy? •By budować bezpieczną przyszłości („lepiej zapobiegać niż leczyć”). •By skutecznie przeciwdziałać krzywdzeniu dzieci i wzmacniać instytucje w dążeniu do zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa. •By zadbać o to, żeby nie narażać dzieci na ryzyko krzywdzenia. •By wprowadzić procedury, które pozwalają odpowiednio wcześnie zareagować w przypadku obaw o dobro dziecka lub zapobiegać krzywdzeniu dzieci, zanim dojdzie do eskalacji przemocy wobec nich – niezależnie od źródła i typu tej przemocy. Pozytywny przekaz dla środowiska Wprowadzenie standardów to pozytywny komunikat dla personelu, dzieci i opiekunów oraz całego środowiska, że w codziennej pracy danej instytucji realizowane są takie wartości, jak dobro dziecka oraz jego prawo do życia w bezpiecznym i zapewniającym rozwój otoczeniu. To również jasny sygnał, że instytucja zabezpiecza personel i dba o swoją reputację. Z kolei dla środowiska zewnętrznego to informacja, że współpracują z podmiotem wiarygodnym w obszarze troski o bezpieczeństwo dzieci. Ustawa o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich Art. 22c. 1. W standardach, w sposób dostosowany do charakteru i rodzaju placówki lub działalności , określa się w szczególności: 1) zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem placówki lub organizatora, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich; 2) zasady i procedurę podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego; 3) procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz w przypadku instytucji, które posiadają takie uprawnienia, osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty”; 4) zasady przeglądu i aktualizacji standardów; , 5) zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu placówki lub organizatora do stosowania standardów zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności; 6) zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania; 7) osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia ; 8) sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego. Ustawa o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich Art. 22c. 2. W standardach wprowadzanych w placówce lub miejscu prowadzonej działalności, o których mowa w art. 22b, należy określić także: 1) wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone; 2) zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet; 3) procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie; 4) zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia. Standard I – Polityka ochrony Organizacja/placówka ustanawia i wprowadza politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem a) Dotyczy całego personelu (pracowników, współpracowników, wolontariuszy…). b) Jest zatwierdzona przez organ zarządzający organizacją/instytucją, a za jej wdrażanie i nadzorowanie odpowiada kierownictwo organizacji/instytucji. c) Kierownictwo organizacji wyznaczyło osobę odpowiedzialną za monitoring realizacji Polityki. Rola, zadania oraz kwalifikacje tej osoby są jasno określone. ​ d) Polityka ochrony dzieci jasno i kompleksowo określa: ​ - zasady bezpiecznej rekrutacji personelu · · · · · · sposób reagowania na podejrzenia krzywdzenia dziecka i zasady rejestru interwencji​ zasady bezpiecznych relacji personel-dziecko i dziecko–dziecko zasady bezpiecznego korzystania z internetu i mediów elektronicznych zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci ​ zasady przygotowania personelu do stosowania standardów zasady przeglądu i aktualizacji standardów oraz sposób dokumentowania​ tego e) Polityka jest opublikowana na stronie internetowej organizacji/instytucji oraz w jej siedzibie i szeroko promowana wśród całego personelu, rodziców i dzieci, a poszczególne grupy są z nią aktywnie zapoznawane poprzez działania informacyjne w sposób zrozumiały​ f) Polityka uwzględnia sytuację dzieci z niepełnosprawnościami oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Standard II – Personel Organizacja/placówka monitoruje, edukuje i angażuje swoich pracowników w celu zapobiegania krzywdzeniu dzieci A).W ramach rekrutacji członków personelu pracujących z dziećmi prowadzona jest ocena przygotowania kandydatów do pracy z dziećmi oraz sprawdzane są ich referencje. b) Organizacja/instytucja uzyskała o każdym członku personelu dane z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym oraz informacje z Krajowego Rejestru Karnego i rejestrów karalności państw trzecich w zakresie określonych przestępstw lub ​w przypadkach prawem wskazanych oświadczenia o niekaralności. c) Określone są zasady bezpiecznych relacji całego personelu z dziećmi, wskazujące, jakie zachowania w organizacji są niedozwolone, a jakie pożądane w kontakcie z dzieckiem. d) Organizacja/instytucja wyznaczyła osobę odpowiedzialną za przygotowanie personelu do wdrożenia standardów​ e) Organizacja/instytucja zapewnia swoim pracownikom podstawową edukację na temat stosowania standardów ​i pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia, w zakresie: · rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci · procedur interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia · odpowiedzialności prawnej pracowników, zobowiązanych do podejmowania interwencji · procedury „Niebieskie Karty” Standard III – Procedury W organizacji/instytucji funkcjonują procedury zgłaszania podejrzenia oraz podejmowania interwencji w sytuacji zagrożenia zdrowia dziecka a) Organizacja/ instytucja wypracowała procedury, które określają krok po kroku, jakie działanie należy podjąć ​w sytuacji krzywdzenia dziecka lub zagrożenia jego bezpieczeństwa ze strony personelu organizacji, członków rodziny, rówieśników i osób trzecich oraz zasady ustalania planu wsparcia dziecka po ujawnieniu krzywdzenia. b) Organizacja/ instytucja dysponuje danymi kontaktowymi lokalnych instytucji i organizacji, które zajmują się interwencja i pomocą w sytuacjach krzywdzenia dzieci (policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, ośrodek pomocy społecznej, placówki ochrony zdrowia) oraz zapewnia do nich dostęp wszystkim pracownikom. c) W organizacji/instytucji wyeksponowane są informacje dla dzieci na temat możliwości uzyskania pomocy w trudnej sytuacji, w tym numery bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży. d) Organizacja/instytucja opracowała sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru dziecka. e) Organizacja/instytucja wyznaczyła osobę odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń, uruchamianie odpowiedniej ścieżki interwencji i udzielenie dziecku krzywdzonemu wsparcia. Standard IV - Monitoring Organizacja/placówka monitoruje i okresowo weryfikuje zgodność prowadzonych działań z przyjętymi standardami ochrony dzieci a) Przyjęta Polityka ochrony dzieci jest weryfikowana raz na 2 lata, ze szczególnym uwzględnieniem analizy sytuacji związanych z wystąpieniem zagrożenia bezpieczeństwa dzieci, a wnioski z oceny są dokumentowane. b) W ramach weryfikacji Polityki organizacja/instytucja konsultuje się z dziećmi i ich rodzicami/opiekunami. c) Organizacja/instytucja w oparciu o przeprowadzoną ocenę dostosowuje standardy do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami. Standard 1 Standard 2 Standard 3 Standard 4 Standard 5 Styl zarządzania i organizowania. Tworzenie i zachowanie bezpiecznego środowiska w Kościele Weryfikacja, delegowanie i edukacja kapłanów, osób konsekrowanych i świeckich pracujących z dziećmi i młodzieżą oraz z osobami bezbronnymi Sposób reagowania na doniesienie o podejrzeniu krzywdzenia lub na zauważone niewłaściwe zachowania Zapewnienie opieki i wsparcia osobom skrzywdzonym Zarządzanie i praca z oskarżonymi o wykorzystanie seksualne i przemoc Standard 6 Standard 7 Standard 8 Standard 9 Wspólna praca w dziele ochrony dzieci, młodzieży i bezradnych dorosłych Edukacja dzieci, młodzieży i dorosłych bezradnych w ochronie własnych granic Szkolenia i stałe wsparcie dla osób zajmujących się prewencją w Kościele Zapewnienie jakości w zakresie prewencji i ciągłości działań W środowisku Centrum Ochrony Dziecka wyodrębniono 10 najczęściej występujących typów środowisk: 1. Szkoły 2. Przedszkola 3. MOW, Domy dziecka, placówki opiekuńczo-wychowawcze 4. Szpitale i podmioty lecznicze 5. Bursy i internaty 6. Świetlice środowiskowe i placówki wsparcia dziennego 7. Domy rekolekcyjne i inne placówki przyjmujące osoby małoletnie 8. Zakłady dla osób z niepełnosprawnością intelektualną i fizyczną 9. Parafie 10. Grupy duszpasterskie pozaparafialne (młodzieżowe + bezbronni) Planowane: Domy samotnej matki; DPSy, Seminaria i domy formacji zakonnej Projekt standardów wzorcowych dla danych środowisk • Dokumenty zostały przygotowane przez zespoły COD w oparciu o dwa źródła: - standardy ochrony małoletnich zawarte w tzw. „ustawie Kamilka” - wskazania w Uniwersalnych Ramach dla Wytycznych Papieskiej Komisji ds. Ochrony Małoletnich oraz opierają się na 10-letnim doświadczeniu budowania systemu prewencji w Kościele katolickim w Polsce. • Dokumenty o prewencji są owocem pracy zespołowej osób już zaangażowanych w prewencję w różnych typach placówek, w których przebywają dzieci i młodzież, bądź dorosłe osoby bezradne. Był też konsultowany zarówno z osobami pracującymi w danych placówkach, jak również z osobami skrzywdzonymi. Ustawa o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich Art. 22c. 4. W standardach uwzględnia się sytuację dzieci niepełnosprawnych oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 5. Standardy sporządza się, mając na względzie konieczność ich zrozumienia przez osoby małoletnie. 6. Podmioty, o których mowa w art. 22b oraz w ust. 3, mają obowiązek co najmniej raz na dwa lata dokonywać oceny standardów w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami. Wnioski z przeprowadzonej oceny należy pisemnie udokumentować. 7. Podmioty, o których mowa w art. 22b oraz w ust. 3, udostępniają standardy na swojej stronie internetowej oraz wywieszają w widocznym miejscu w swoim lokalu, w wersji zupełnej oraz skróconej, przeznaczonej dla małoletnich. Wersja skrócona zawiera informacje istotne dla małoletnich . Ustawa o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich od 15 sierpnia 2024 r. Art. 23b 1. Kto, będąc obowiązanym do wprowadzenia standardów ochrony małoletnich nie wykonuje tego obowiązku, podlega karze grzywny do 250 zł albo karze nagany. 2. W razie ponownego stwierdzenia niewykonania obowiązku wprowadzenia standardów ochrony małoletnich, sprawca, podlega karze grzywny nie niższej niż 1000 zł. Ustawa o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich Rozdział 4e Art. 22x. 1. Wójt, burmistrz, prezydent miasta, starosta oraz marszałek województwa 21 i art. 22b sprawują kontrolę wykonywania obowiązków, o których mowa w art. , w zakresie objętym właściwością rzeczową i miejscową tych organów. 2. Organy, o których mowa w ust. 1, mogą upoważnić do wykonywania funkcji kontrolnych pracowników podległych im urzędów marszałkowskich, powiatowych, miejskich lub gminnych lub funkcjonariuszy straży gminnych. 3. Podmiotem uprawnionym do kontroli wykonywania obowiązków, o których mowa w art. 21 i art. 22b, w zakresie swojej właściwości rzeczowej i miejscowej jest organ prowadzący jednostkę systemu oświaty , o której mowa w art. 2 pkt 1-8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, lub organ sprawujący nadzór pedagogiczny nad taką jednostką , organ zarządzający lub nadzorujący inną placówkę lub prowadzenie działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi. Ustawa o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich Rozdział 4e Art. 22y. 1. Państwowa Inspekcja Pracy w zakresie swojej właściwości jest uprawniona do kontroli wykonywania przez pracodawcę obowiązku, o którym mowa w art. 21 ust. 2 . 2. W razie stwierdzenia naruszenia wykonywania przez pracodawcę obowiązku, o którym mowa w art. 21 ust. 2, Państwowa Inspekcja Pracy niezwłocznie powiadamia o tym Policję lub prokuratora. Art. 22z. 1. Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia w zakresie swojej właściwości jest uprawniony do kontroli wykonywania przez pracodawcę lub organizatora działalności obowiązku, o którym mowa w art. 21 ust. 2, oraz obowiązku wprowadzenia standardów. 2. W razie stwierdzenia naruszenia wykonywania przez pracodawcę lub organizatora działalności obowiązku, o którym mowa w art. 21 ust. 2, lub obowiązku wprowadzenia standardów pracownicy Narodowego Funduszu Zdrowia przeprowadzający kontrolę niezwłocznie powiadamiają o tym Policję lub prokuratora.”; Jak się zabrać do pracy nad standardami? Praca grupy (a nie jednego męczennika) - zespołu, bo to daje większą świadomość problemu, poczucie współodpowiedzialności, dobrą znajomość tematu, angażowanie różnych osób, których to dotyczy. Konkretnie: • Powołanie Zespołu ds. Prewencji (pisemne) – 1. osoba odpowiedzialna za standardy + 2. osoba zaufana do przyjmowania zgłoszeń naruszenia standardów i przypadków przemocy, której dane kontaktowe muszą się znaleźć na stronie internetowej obok standardów (wg mnie 1. i 2. może być ta sama osoba) + osoba odpowiedzialna za interwencję w przypadku podejrzenia („zarządca placówki” = ks. proboszcz / ks. administrator lub ew. odpowiednia osoba delegowana, nie 1. i nie 2.) + ew. inne osoby = grupa robocza adekwatna do typu danej parafii. • Proszę, aby wyznaczona osoba odpowiedzialna za standardy zgłosiła się mailowo: prewencja.diecezja.bydgoska@gmail.com • Konsultacje i pogłębianie wiedzy członków grupy • Poznanie uniwersalnych standardów dla parafii • Analiza własnego terenu i obszarów ryzyka • Stopniowe adaptowanie projektu standardów • Wyznaczenie koordynatora (pracy grupy i prewencji w parafii) • Posiadać dane kontaktowe do instytucji powszechnych i lokalnych, gdyby trzeba było wskazać • Szkolenia dla personelu • Stopniowe wdrażanie i szersze upowszechnianie standardów • Ogólnodostępna wersja dla dorosłych oraz dzieci • Regularne monitorowanie • Działania udokumentowane pisemnie (wyznaczenie osób, spotkania, szkolenia, oświadczenia, rejestry).  

 

 

Wróć do menu

(67)287 41 50,
kom. 502 439 613

parafiasw.Antoniegowgrabownie@gmail.com

Parafia Św. Antoniego w Grabównie

Grabówno, ul. Kościelna 2, 89-350